Pelle om läget i föreningen

Det har gått lite mer än sju månader av 2022. HBK-ordföranden Pelle Nilsson redogör lite för hur det ser ut i föreningen så här i mitten på augusti.
Hur ser du på säsongen hittills när det gäller HBK:s olika lag och verksamheter?

Herrlaget
- Herrarna har gått som tåget och vi är i den glada omständigheten att vi leder serien efter nitton omgångar. Jag vill understryka att vi har elva omgångar kvar och jobbet måste göras om vi ska kunna komma tillbaka till Allsvenskan.

Damlaget
- Inför nästa år ska det göras en serieomläggning, så målet är att damlaget ska komma bland de fem första lagen i serien för att stanna kvar i division 1. De började serien bra och i den första omgången besegrade de topplaget Trelleborgs FF. De har mött flera av topplagen efter sommaren och har fått dålig poängutdelning, men de ligger sexa och har en poäng upp till säker mark.

Akademin och Ungdom
- Akademin och ungdomssektionen levererar fortsättningsvis på ett mycket bra sätt och där vill jag verkligen understryka att våra ledare, som jobbar med våra barn och ungdomar, gör ett fantastiskt jobb. Under sommarmånaderna deltar många av HBK:s ungdomslag i olika cuper. I den största cupen, Gothia Cup, gick HBK:s båda lag till A-final i P14:s 9-mannaklass och det var första gången som ett HBK-lag stod som segrare i Gothia Cup. Det var en mycket bra prestation.

- Fotbollsutbildningen, som våra ungdomar får i HBK, leder bland annat till att flera spelare har blivit uttagna till olika landslagsuppdrag och att ett antal spelare har flyttats upp från akademin till A-lagstruppen. Jag vet också att många ungdomar vill börja spela i HBK och det är glädjande. 

Fotboll för alla
- FFA är ett HBK i miniatyr med verksamhet från Fotbollsskolan till lag för vuxna. De är en viktig del av HBK:s verksamhet och de har fyra lag på olika nivåer. I våras deltog HBK i VästCupen, som avgjordes i Kungsbacka, och då blev det guld i både division 4 och division 2 och i den högsta klassen, division 1, blev det silver.

CSR-projekt
- Samlingsnamnet för våra sociala projekt i HBK är #FRAMÅT. I projekt som ”Lässpelet” och ”Kompissnack” är våra A-lagsspelare från dam- och herrlaget engagerade och det har varit framgångsrikt och uppskattat. Läs mer om vision och bakgrund till vårt CSR-arbete på vår hemsida.

Hur känns det att Laxacupen återigen kunde genomföras?
- Efter två år med pandemin så är det mycket roligt och inspirerande att vi kunde återstarta Laxacupen i år. Det är roligt att se så många barn och ungdomar spela fotboll och det är utvecklande och roligt för de unga spelarna att spela cupmatcher. För HBK är det också en ekonomisk fördel att kunna genomföra en sådan här cup och det ger resurser som vi kan använda i vår ungdomsverksamhet.

Hur är det ekonomiska läget?
- Det är ett tufft läge eftersom degraderingen från Allsvenskan till Superettan innebär ett kraftigt ekonomiskt avbräck och även utvecklingen i samhället med höjda priser påverkar självklart vår ekonomi. Men det finns flera positiva saker när det gäller vår ekonomi. Trots att vi åkte ner till Superettan så har vår sponsorer ställt upp mangrant på ett fantastiskt sätt och det är vi oerhört tacksamma för. 

- Vi ser också med glädje att fler hittar till Örjans vall när det är hemmamatch och det ger också en positiv effekt på ekonomin. Vi hade budgeterat med cirka 2 500 åskådare i snitt på våra matcher och med tanke på de sportsliga resultaten så har vi fått en rejäl ökning på antalet besökare. I matchen mot Landskrona BoIS kom det 5 384 åskådare och nu leder vi publikligan i Superettan med ett snitt på 3 279 inför matchen på söndag mot Västerås. 

- Jag hoppas att publikstödet fortsättningsvis kommer att vara stort och det kan ha stor betydelse för att vi ska klara målet att komma tillbaka till Allsvenskan. För fotboll ska upplevas live! Vi räknar med ett extra stort publikstöd den 17 september när vi möter Östers IF på Örjans vall, för att då är det fri entré. Det är våra välvilliga sponsorer som på olika sätt bjuder publiken på entrén.

Vilka utmaningar har HBK inför framtiden?
- Ambitionen är att vi ska etablera oss i Allsvenskan och skaffa oss en ekonomisk plattform som gör att vi slipper åka upp och ner från Allsvenskan hela tiden. På kort sikt handlar det om att alla våra verksamheter från Fotbollsskolan till våra A-lag på dam- och herrsidan ska få bättre träningsfaciliteter. 

- En långsiktig strategi är att vi skulle önska oss en ny arena. Utmaningen för framtiden är att vi som verkar i en mindre stad har ju alltid svårigheter att mäta oss med storklubbarna som finns i de stora städerna. Men då får man jobba med andra värden. Nu har vi bra yttre förutsättningar och vi har ett starkt varumärke i staden Halmstad. Det är något som vi måste bygga vidare på och lyfta fram att det är trevligt att bo i Halmstad med omnejd. Därigenom kan vi som klubb bli attraktivare.

Vilken betydelse har de ideella krafterna i HBK?
- Vi har ju en liten organisation på vårt kansli och de gör ett fantastiskt jobb men jag kan inte nog understryka hur viktiga de ideella krafterna är. Det ser man på våra hemmamatcher och det hade ju aldrig fungerat om vi inte hade haft alla dessa som ställer upp ideellt. Jag hoppas att ännu fler vill hjälpa HBK på olika sätt och det är bara att skicka ett mejl till info@hbk.se och anmäla sig.

Hur märker du att engagemanget för HBK ökar?
- Som jag sa tidigare så är engagemanget från våra sponsorer fortsatt högt och vårt publiksnitt på hemmamatcherna ökar hela tiden. Vi ser också att hemmaklacken har ökat markant den senaste tiden och det är mycket viktigt att vi har en klack som höjer stämningen på våra matcher. Det är ju allmänt känt att det är viktigt för våra spelare att ha en rejäl klack som stöttar laget. 

- Vi ser också att många stöttar HBK genom att registrera sig på UNIBET:s Hemmaklubben och sedan röstar på HBK. Hemmaklubben fördelar i slutet på året 20 miljoner mellan klubbarna i Allsvenskan och Superettan efter hur många röster de olika klubbarna har fått. Förra året fick HBK 700 000 kr och pengarna är riktade till ungdomsverksamheten. 

- Ett annan sätt att stötta vår fina ungdomsverksamhet är att köpa årets HBK-lotten. Våra ytterst generösa sponsorer har även i år skänkt vinsterna! Pengarna för lotten går direkt till föreningens ungdomsverksamhet som en välbehövlig hjälp för att fortsätta utveckla vår ungdomsverksamhet för pojkar och flickor. Första priset är en Volkswagen T-Cross från MotorHalland. Lotterna kan man köpa i kioskerna på Örjans vall när det är hemmamatch och på HBK:s hemsida

- Alla HBK:are är viktiga för oss och vi vill se er på Örjans vall. Så köp redan nu din biljett till söndag så hjälps vi åt att lyfta herrlaget när de möter Västerås SK, det är viktiga poäng som står på spel, avslutar Pelle Nilsson, ordförande i HBK.