Information om den inställda premiären

Först och främst vill vi på HBK konstatera att vi är ledsna för att premiären är inställd. Vi har sett fram emot detta länge och vi vet att många av er supporters har planerat in att komma till Örjans på lördag. Vädrets makter kan vi dock inte råda över.
Uppdatering: För er som vill få biljettsumman återbetald till ert konto så går det kanon. Transticket (vår biljettleverantör) sätter tillbaka pengarna och på ert konto kommer pengarna synas samma dag som de köptes. Låt säga att de köptes 4:e februari får du scrolla tillbaka till det datumet på din internetbank för att se återföringen av pengarna.

När det nya datumet är satt för matchen har alla biljettköpare tio dagar på sig att få biljetten återköpt, annars gäller den som entré på det nya datumet. Inköpt biljett gäller alltså för matchen oavsett datum.

Vi vill vara tydliga med att det är många aktörer som samverkar här och det har varit konsensus kring detta beslut, parterna är: HBK, Helsingborgs IF, Halmstads kommun (som äger och förvaltar arenan) samt Svenska fotbollförbundet.

Än i det längsta ville vi hålla dörren öppen för spel, samtidigt som vi ville ge alla parter förutsättningar att på bästa sätt förbereda sig. Därför blev det första ja i tisdags, men nej sent på onsdagen. Det som förändrade beslutet var att det kom mycket mer snö än prognostiserat, samt de kalla nätterna som gör att tjälen i marken inte släpper och att gräsrötterna därmed inte riktigt får fäste – trots planvärme, plantäckning och övriga insatser. Halmstads kommuns enhetschef och tillika planansvarige Jonas Eidergård konstaterar att han inte kan garantera framtiden för planen om matchen på lördag hade spelats. En för dålig plan riskerar även att spelarna drabbas av onödiga skador, en aspekt som också har vägts in i beslutet.

Detta gäller kring biljetterna
Enligt Svensk Elitfotbolls regler behöver klubbarna inte betala tillbaka sålda biljetter vid en inställd match, det är däremot praxis att man gör det. Vi på HBK tycker att det är självklart att betala tillbaka de biljetter som ni supporters inte kan utnyttja. Däremot kommer inga övriga ersättningar att utbetalas, för eventuella resor etc.

Maila till biljett@hbk.se, märk mailet med: Återbetalning. Skriv namn, mobilnummer, order id på biljetten och kontonummer, så kommer en återkoppling från HBK inom kort. Alternativet är att ringa kansliet om ni hellre vill det: 035-171880. 

Entrébiljett gäller när matchen kommer att spelas, den behöver då inte bytas. Nytt datum kommer meddelas så fort det är fastställt.